Ιδρυτική Πράξη

Ειδήσεις

Πολιτειακή Σύγκριση

Οικονομία

Τράπεζες - Κόκκινα Δάνεια - Εφορία

Παιδεία - Ιστορία - Τέχνη

14 Ιουνίου 2017

- Η Ελλάδα στην κορυφή της παγκόσμιας ναυτιλίας.

Μια παλαιά Ιστορία, επαναλαμβάνεται..

Η ιστορία του Ελ. Ναυτικού δεν έχει συγκεκριμένο σημείο έναρξης. Οι ρίζες της χάνονται στα βάθη των αιώνων.  Οι Έλληνες από τα Προϊστορικά Χρόνια ανέπτυσσαν την ομαδική τους ζωή  σε περιοχές παράκτιες. Εκεί έμαθαν να εκμεταλλεύονται τους θαλάσσιους πόρους και να αγαπούν τη θάλασσα. Αυτομάτως δημιουργήθηκε η ανάγκη για την προστασία και εξάπλωση των πολιτισμών που ανέπτυξαν, με αποτέλεσμα τη σταδιακή σύσταση των πρώτων οργανωμένων ναυτικών πολεμικών μονάδων του Ελλαδικού Χώρου. 

Ο Τρωικός (εμφύλιος) Πόλεμος, ήταν η πρώτη πανελλαδική ναυτική επιχείρηση. Σημειωτέον πως τo ίδιo τo στρατόπεδo των Aχαιών ήταν φτιαγμένo από πλοία τραβηγμένα στη ξηρά. 

Είναι φανερό πως από τα Αρχαϊκά Χρόνια οι Έλληνες είχαν κιόλας αποκτήσει αξιόλογη τεχνογνωσία και εμπειρία στη ναυπηγική. 

'Ετσι ξεκινώντας με τη ναυσιπλοΐα στo Αιγαίo κατάφεραν να ανoίξουν καινoύργιoυς δρόμoυς σε άγνωστoυς τόπoυς: εξερεύνησαν όλη τη Μεσόγειo, έστησαν απoικίες από τις Ηρακλείδες Στήλες μέχρι τoν Eύξεινo Πόντo και πρoάσπισαν την ευημερία τoυς με την κυριαρχία τους πάνω στo υγρό στoιχείo. 

Στα Κλασικά Χρόνια οι ναυτικές δραστηριότητες και τέχνες γνωρίζουν απαράμιλλη άνθηση. 

Χαρακτηριστικά η φράση του Περικλή "Μέγα το της Θαλάσσης Κράτος", αναγράφεται αναλλοίωτη στο έμβλημα του σύγχρονου Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού. 

Αξιοπρόσεχτη η αποτελεσματικότητα του Αθηναϊκού Στόλου, με λαμπρότερο παράδειγμα την ένδοξη ναυμαχία της Σαλαμίνας κατά των Περσών. 

Κύριο όπλο των Αθηναίων οι ευέλικτες τριήρεις (πλοίο με τρεις σειρές κουπιά κι έμβολο στην πλώρη) που εξουδετέρωσαν τα βαρύτερα και πιο δυσκίνητα Περσικά και Φοινικικά καράβια. 

Αποτέλεσμα εικόνας για τριήρης

Έκτοτε το Ναυτικό φέρνει την Αθήνα επικεφαλής όλων των Ελλήνων, στη θέση του υπερασπιστή και αμύντορα των εθνικών δικαίων έναντι της Περσικής επιβολής. 

Από την Ελληνιστική Περίοδο αξίζει να αναφέρουμε πως όταν το 334 π.Χ. ο Μέγας Αλέξανδρος ξεκίνησε με το πεζικό και ιππικό του τη μεγάλη ανατολική εκστρατεία μέχρι τα σύνορα της Ινδίας, στο γυρισμό εμπιστεύθηκε πρωτίστως το στόλο του, με άξιο ηγέτη το ναύαρχο Νέαρχο. Η κάθοδος του Ινδού ποταμού και το μεγάλο ταξίδι από τις εκβολές του μέχρι τον Περσικό Κόλπο αποτελούν μια απ' τις μεγαλύτερες εποποιίες του Αρχαιοελληνικού Ναυτικού. 

Σύντομα θα ακολουθήσουν η εξερεύνηση των ακτών της Αραβίας και της Κασπίας, ενώ η Α. Μεσόγειος γίνεται Ελληνική λίμνη προστατευμένη από τα καράβια των Πτολεμαίων και των Σελευκιδών. 

Όταν το 1821 θα ξεσπάσει η επανάσταση, σημαντικότατο ρόλο θα διαδραματίσει το Ναυτικό. 

Κατασκευάζοντας μόνοι μας , με παλαιά γνώση ναυπηγικής τα καράβια μας ...

Αποτέλεσμα εικόνας για τρεχαντήρια του 21

Αποτέλεσμα εικόνας για τρεχαντήρια του 21

Οι Έλληνες νικήθηκαν αρκετές φορές στη ξηρά, αλλά ποτέ στη θάλασσα ενώ οι ατρόμητοι μπουρλοτιέρηδες με τα πυρπολικά τους ανέτρεπαν τη λογική της υπεροπλίας και των αριθμών, προξενώντας βαρύτατες απώλειες στην Τουρκική αρμάδα που προσπαθούσε να επέμβει στα μέτωπα της Επανάστασης. 

Και σήμερα η Ελληνική Ναυτιλία , έχει κατακτήσει την κορυφή σε όλη την Γη..

Με παράλληλη έδρα εκτός Ελλάδας το City στο Λονδίνο, ανοίγει πανιά και δείχνει πάλι ένα  μοναδικό δρόμο για την ανάπτυξη. Τον δρόμο της Θάλασ-σας..

Αναπτύσσοντας τέτοιες πολιτικές και οικονομικές σχέσεις με τις κυρίαρχες δυνάμεις στην Γη που επιτρέπουν να ξορκίσουμε τα φαντάσματα της εξάρτησης που για αιώνες πλανώνται πάνω από την πατρίδα μας και μας στερούν την Ελευθερία ..

Υπενθυμίζοντας σε όλους , πώς : 

"Μέγα το της θαλάσσης Κράτος"


Ο νεαρός επιστήμων Χρήστος Ραφτόπουλος,θα παρουσιάσει σε μια σειρά αναλύσεων τις μεγάλες δυνατότητες που εκπηγάζουν από την Ναυτιλία..


1.Yπερπληθώρα πλοίων -

Πρόβλημα και λύση Ισχύος

Χρήστος Ραφτόπουλος

 

Η ναυτιλία αυτή τη στιγμή αποτελεί τον κύριο κλάδο υγειούς επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα συνεισφέροντας περισσότερο από το 7% του ΑΕΠ της Ελλάδας. Μαζί με τον τουρισμό, αυτή τη στιγμή η ναυτιλία είναι ο κυριότερος επαγγελματικός κλάδος στη χώρα με αποτέλεσμα να προσφέρει εργασία σε πάνω από 150000 άτομα. Αν και μπορεί να φανεί περίεργο όμως σε όσους δεν παρακολουθούν τις εξελίξεις και το οικονομικό γίγνεσθαι παγκοσμίως, ο συγκεκριμένος κλάδος αντιμετωπίζει εδώ και πολλά χρόνια μια κρίση, που δημιουργήθηκε ως παρακλάδι της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης που ζούμε όλοι αυτή τη στιγμή.

Αν θέλουμε να φτιάξουμε μια χρονική αλυσίδα της ναυτιλιακής κρίσης, θα πρέπει να ξεκινήσουμε στις 8 Αυγούστου 2008. Ο λόγος για αυτήν την ημερομηνία είναι η έναρξη των Ολυμπιακών αγώνων στο Πεκίνο. Αν και το οχτώ θεωρείται τυχερός αριθμός σύμφωνα με τον Κινεζικό λαό, φαίνεται πως δεν ήταν ωστόσο τυχερός για τον κλάδο. Ο κλάδος που επλήγη μέχρι στιγμής περισσότερο είναι ίσως αυτός της μεταφοράς χύδην φορτίου, ο λόγος δεν είναι βεβαίως γιατί οι υπόλοιποι κλάδοι έμειναν ανέπαφοι, αλλά γιατί εδώ είδαμε τις μεγαλύτερες και πιο ριζικές αλλαγές, τόσο από πλευράς τιμών, όσο και από πλευράς αντίδρασης της αγοράς. Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι στις 5 Μαΐου 2008, είδαμε το DBIνα βρίσκεται στις 11771 μονάδες, και εντός ενός έτους να κατρακυλά σε επίπεδα πρωτοφανή. Αν και παρατηρήσαμε μια σχετικά καλή άνοδο μέσα στο 2009, αυτό δεν εμπόδισε τον κατακρήμνισμα στις 821 μονάδες που είδαμε στις 7 Ιουνίου 2017. Ποιο είναι όμως το βαθύτερο αίτιο για το πρόβλημα αυτό που παρακολουθούμε στη ναυτιλία; Η απάντηση είναι απλή και συμπυκνώνεται πολύ απλά και ωραία σε δύο λέξεις, υπερπληθώρα πλοίων. Οι περισσότεροι επαγγελματίες στον κλάδο αυτή τη στιγμή κατηγορούν κυρίως άτομα που μπήκαν στη ναυτιλία για το εφήμερο κέρδος, ότι δεν αφουγκράστηκαν τον παλμό και τον τρόπο λειτουργίας του κλάδου, με αποτέλεσμα να παραγγέλνουν πλοία το 2008 και να καταλήγουμε το 2012 και έπειτα, με έναν στόλο πολύ μεγαλύτερο των αναγκών του παγκόσμιου εμπορίου. Αφού βέβαια αυτά τα πλοία τα παρέλαβαν οι ιδιοκτήτες τους και δεν είχαν τρόπο να τα αξιοποιήσουν, φτάσαμε στο σημείο από το 2010 κιόλας, να βλέπουμε την είσοδο επενδυτικών οίκων και τραπεζών, στη θέση πλοιοκτητών ώστε να μπορέσουν να αποδεσμευτούν από το πλοίο και να φύγουν από την αγορά. Αυτό παρόλα αυτά, δεν σήμαινε κάποια αλλαγή στον εν ενεργεία στόλο, με αποτέλεσμα να συνεχίσει να υπάρχει υπερπληθώρα πλοίων στην αγορά και να είναι αδύνατο να αντιστραφεί η κατάσταση.

Αν και τα τελευταία χρόνια ο ελληνικός εφοπλιστικός και πλοιοκτητικός κλάδος της Ελλάδας δείχνει μια ελαφρά τάση προς την έξοδο από αυτήν την κρίση και έχει ανανεώσει σχεδόν όλον τον στόλο του με νέα μοντέρνα και πιο φιλικά προς το περιβάλλον πλοία, είναι απαραίτητο να σημειωθεί πως ο κίνδυνος δεν έχει ακόμα εξαλειφθεί. Ο λόγος είναι ότι, αν και η οικονομική κρίση ήταν η αφορμή για την ναυτιλιακή κρίση, υπάρχουν πολλοί που ακόμα δεν μπορούν και δεν θέλουν να αποδεχτούν ότι είναι απαραίτητο να παροπλίσουν έναν αριθμό πλοίων, και να προστατέψουν όσο γίνεται περισσότερο τον κλάδο, ώστε να αποφευχθεί άλλο ένα παρόμοιο πρόβλημα στην παγκόσμια και εγχώρια ναυτιλία.  

 

 

The Greek shipping industry has always been the success story of Greece, and the corner stone of the economy of the state. As shipping accounts the biggest and most important resource for taxation in the country, and offers jobs to hundreds of thousands of people, it is important to state, that even these characteristics could not help the industry, to avoid the impact of the economic crisis.

Many find these two types of crisis to be inseparable and equally important for the industry. This is not true. The reason is, because the shipping industry was created because of the oversupply of vessels in the market, and not because of the financial and real estate crisis in the US. The reason for this oversupply of vessels, is the fact that many people and investment funds have entered the market without any knowledge about its characteristics, in order to benefit from the high freight rates which existed at the time. This market did not last for long though, as the China Olympics begun in the 8th of August 2008, the massive amount of importing goods for the construction stopped to flow into the country, and the majority of ships were immediately set out of service because there was no merchandise for them to carry. At this time, as there was an oversupply of vessels in the market we saw the DBI falling dramatically within 2008 and 2009 from 11771 points and never bounce back ever since, marking the beginning of the freight rate crisis in the world bulk carrier shipping fleet. This was the time where banks have entered the industry. In many cases they assumed the role of ship owners, and due to their inexperience and their need to regain their lost loan funds they began accepting lower freight rates which resulted to many old companies not being able to sustain their operations and either exit from the market or turn to the tanker market for higher freight rates. From this point on, the market has never corrected itself, resulting to the lowest DBI rates ever recorder in the history of the industry and the destruction of many small companies as well as some big ones. As the Greek fleet is one of the youngest in the world, it is important to understand the need for scrapping, and the need for reduction of the number of ships in the market, only this will revert the situation and return the industry to a normal pace.

It is made clear now, that the financial crisis has led to the shipping crisis. Even though they are connected it would have been extremely difficult for the economic crisis to affect the shipping world on its own, this is because the industry has learned from the past and has built the mechanisms necessary for protection of the ship owners, and for the minimisation of the expenses which a company has to pay.

 

Σημείωμα για τον Χρήστο Ραφτόπουλο. 

Τελείωσε τη βασική του εκπαίδευση στην Ελλάδα. Σπούδασε Διοίκηση Ναυτιλιακών Επιχειρήσεων και Ναυτικό Δίκαιο στο Plymouth University στο Ηνωμένο Βασίλειο. 

Έπειτα έκανε μεταπτυχιακό στο City Univercity of London, σπούδασε operations and management επικεντρώνοντας έτσι το ενδιαφέρον του στο κομμάτι του Operations μιας ναυτιλιακής. 

Έχει εργαστεί για μικρό χρονικό διάστημα σε ναυτιλιακή εταιρεία και έχει παρακολουθήσει πληθώρα σεμιναρίων και συνεδρίων γύρω από τομείς και θέματα σημαντικά για τον χώρο και τους κατά μέρους κλάδους του.